Tytuł Szkoły Demokracji
Głównym celem programu było wzmocnienie głosu uczniów, sprawienie, że wszyscy uczniowie i uczennice szkoły w coraz większym stopniu uczestniczyć będą w podejmowaniu decyzji o samych sobie. By ten powrót do fundamentalnego założenia wielkiego pedagoga Janusza Korczaka mógł mieć miejsce, wprowadziliśmy w życie szereg rozwiązań. Przeprowadziliśmy wybory zgodne z demokratycznymi zasadami – powszechne, równe, bezpośrednie, z tajnym głosowaniem, a po nich zebraliśmy informację o potrzebach i pomysłach uczniów i uczennic, uwzględniając je w planowaniu swoich działań. Wprowadziliśmy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU. Dzięki udziałowi w programie wybrany fragment przestrzeni szkolnej został zagospodarowany przez uczniów i dla nich – uczniowie klasy ósmej stworzyli mural upamiętniający ich pobyt w szkole. Zorganizowaliśmy również dyskusje klasowe o tym, co nas motywuje do nauki, a wnioski z nich przedstawiliśmy nauczycielom.
Udział w programie był pierwszym krokiem do stworzenia w szkole samorządności. Wiemy, że jeszcze wiele pracy przed nami, ale poznaliśmy wytyczne, obraliśmy właściwy kierunek, uczymy się zasad demokracji i wierzymy, że kiedyś nasz samorząd uczniowski będzie naprawdę dobry, to znaczy, jak największa liczba uczniów i uczennic szkoły będzie czuła się odpowiedzialna za realizację konkretnych działań, a wszyscy uczniowie poczują, że mogli wyrazić własne zdanie, zostali o nie zapytani i uczestniczyli w podejmowaniu decyzji. Z tym założeniem wkraczamy w nowy rok szkolny.
Joanna Chrzanowska